مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

یکشنبه اگست 15

 

روزنامه ی راه نجات در سرمقاله شماره امروزخود درمورد آماده گی ها به هدف برگزاری انتخابات در افغانستان مطلبی رابه نشر رسانده و نوشته است که کمیسیون انتخابات در برخی اجراات خود ناکام بوده است.

این روزنامه گفته است ، با آنکه درخواست ها برای تمدید روند ثبت نام رای دهنده گان مطرح گردیده بود، اما این کمیسیون این درخواست ها نپذیرفته و روند ثبت نام برای اخذ کارت رای دهی نیز متوقف شده است.

روزنامه درمورد تقرر در ادارات دولتی افغانستان نیز مطلبی رابه نشر رسانده و مشکلات این عرصه را برجسته ساخته است.

مقاله نویس با اشاره به گزینش ولسوالان از طریق رقابت آزاد ، نوشته است که با وجود این همه تلاشها، تاهنوز هم افرادی در ولسوالی ها هستند که ولسوالان جدید التقرر نیز باید به اشاره آنان کار کنند.

 

روزنامه دولتی انیس درمورد صحبت تلفنی و ویدیویی رئیس جمهور کرزی و بارک اوباما تبصره کرده است.

این روزنامه عکس های این دو رهبر را نیز در صفحه اول خود به نشر رساند ه و گفته است که صحبت ها درمورد تجدید و تقویت روابط استراتیژیک میان افغانستان و امریکا ادامه می یابد تا جنگ علیه تروریزم موثریت بیشتری کسب کند.

روزنامه درجای دیگری درمورد انحلال شرکت های خصوصی امنیتی در افغانستان تبصره کرده و نوشته است که انحلال این شرکت ها به یکباره گی ممکن نیست.

این روزنامه گفته است که تنظیم انحلال سی تا چهل هزار فرد مسلح منسوب به شرکت های خصوصی امنیتی به احتیاط کامل و بیشتری نیاز دارد.

این روزنامه گفته است که بی احتیاطی در این زمینه می تواند چالش های تازه امنیتی را ایجاد کرده و خطراتی را به همراه داشته باشد.

 

روزنامه ویسا از طرح ایران به هدف برگزاری نشستی درمورد افغانستان سخن زده زده و آن را نوعی مداخله در امور افغانستان توصیف کرده است.

مقاله نویس گفته است که ایران در صدد مداخلات بیشتری در افغانستان است و این مسئله می تواند حساسیت بر انگیز باشد.

به باور ویسا، ایران که می خواهد از کشورهای همسایه افغانستان در این نشست دعوت کند، ممکن است عکس العمل پاکستان را نیز بر انگیزد.

روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود درمورد صحبت تازه روسای جمهور افغانستان و ایالات متحده امریکا تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که مشکلات زیادی در داخل افغانستان در برابر حکومت قرار دارد، اما مسئله اساسی این است که روابط میان افغانستان و جامعه جهانی باید به صورت درستی تنظیم شود و استراتیژی ها تغییر کند. 

 

روزنامه باختر نیز درمورد تلاشهای که به هدف ایجاد هماهنگی در افغانستان صورت می گیرد، تبصره کرده است.

این روزنامه با اشاره به صحبت تازه رئیس جمهور کرزی با همتای امریکایی وی نوشته است که این صحبت و موضوعاتی که مورد بحث قرار گرفت بیشتر به مسئله ایجاد هماهنگی ها و تغییر در استراتیژی وابسته بود.

روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود از تلاشهای دولت برای ایجاد اداره سالم درکشور تمجید کرده است.

مقاله نویس با توجه به اخذ امتحان برای تعیین ولسوالان نوشته است که بهبود اداره یکی از آرزو های اساسی است ، اما باید به این مسئله توجه صورت گیرد که کار به اهل آن دادن و تقسیم مسوولیت ها و وظایف نیز باید با آن به همراه باشد تا مشکلی ایجاد نشود درغیر آن پاک ترین انسان نیز در دو راهی قرار خواهد گرفت که یا باید آلوده شود و یا هم فرار کند.


August 15th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها